coretan kali ini

11 July 2009

agak lama aku tak update blog. sebenarnya byk yg aku nak ceritakan utk dikongsi ngan kengkawan blogger tp tak berkesempatan. kali ni bukan sindrom'M' a.k.a MALAS yang melanda.. tetapi sejak kebelakangan ni terlalu byk keje. kadang2 smpi blk umah aku rasa cam otak aku dah tepu.... nasib baikle semalam bos aku kembali ke habitnya... he he nak tahu ape... mengemas.. sebenarnye itule yg kitaoarang akan lakukan bila terlalu stress dgn keje... dan aku rasa perkara ni akan jadi setiap kali nak hadapi audit oleh sirim.... so smlm akibat dr masalah fotostat yang tak berkesudahan rosaknye.. akhirnya technician dpt kesan akibat nya adalah dr kedudukan mesin tu... rupanye permukaan lantai siling opis tu tak rata.. mengakibatkan mesin tu dlm keadaaan senget ( tp kalau tgk tak perasa coz mesin tu kan besar gabak) so toner nye berkumpul di satu tempat.. akibatnye mcm2 problem....

so smlm... aku, yana , bos a.k.a k anis, dan alina memulakan operasi mengemas sebaik saja technician tu beredar.. masing2 merehatkan kepla dr memikirkan kerja-kerja yang bertaburan atas meja memasing... dr operasi membuka siling utk tarik kabel internet hinggale ke menyapu... akhirnya siap.. rasa lega walaupun penat badan coz at least otak dapat rehat....

tp mmg nyata penat badan tak seteruk penat otak.... patutle org keje makin tinggi kedudukan walaupun kita tgk dia relaks ade pangkat kedudukan tp otak terpaksa diperah.... dan hari ini nyata kita lihat... golongan ni lebih ramai dilawati oleh pelbagai penyakit dr golongan yang memerah keringat badan, berpeluh keje menggunakan tenaga fizikal...

kalau kita imbas kembali... mesti kita leh perasan org zaman dulu ( atok nenek moyang kita dan seangkatan) susah kita nak lihat mereka sakit... kalau sakit pun sakit tua.. beza betoi dr zaman skrg... baru menginjak ke usia 30 an macam2 penyakit kita dgr... mana taknye kita asyik duk terperap dlm aircond buatan manusia.. akibatnye sengal smpi ke tulang...dulu hanya lah aircond semulajadi yang menyihatkan... itu belum lagi dipikirkan pemakanan yang rata-rata menyedapkan dan menyelerakan tp belum pasti menyihatkan he he he...

aku sendiri kadang-kadang rasa sengal badan.. dah mcm org tua.. sedangkan umur masih lagi dalam carta kalendar tu...bila MIL aku urut badan aku.. dia selalu membebel... tapi bebelan dia lebih kepada nasihat supaya kita jaga kesihatan... tambahan kita org pompuan .. kalau sayang hb kita jagalah kesihatan kita luar dalam...my MIL dah 60an tp Alhamdulilah masih sihat dan kuat melakukan kerja-kerja harian.. malah masih mampu mengurut.. dia punye kederat mengurut kalah org muda... mak aku lak.. dah 50 lebih tp still mampu uruskan kedai makan dia... rutin dia isnin-jumaat pukul 12 br tido.... tp kul 5am dah bangun utk ke kedai.... dia memasak means berdiri bermula waktu itu smpi le ke mlm... tp Alhamdulilah.... nak dgr dia demam pun susah... aku penah gela mak aku Xena warrior princess he he nak tahu psl ape... dia ni tgnnye dah mcm kebal... kuali panas tu selamba je dia pegang tanpa kain... melecur pun tak gak ...coz dia kata kulit dia dah tebal... bapak aku dan FIL dua-dua pun syukur masih sihat..

bila aku tgk mereka semua, aku terfikir andai kata umur aku panjang, bila aku tua nanti adakah aku sihat mcm mereka? betoi kata org mencegah lebih baik dr mengubati... so kalau rasa nak sihat smpi ke tua jagalah kesihatan terutama pemakanan... tp cakap mmg senang nak buat mmg erm...... entahle...

0 comments:

Loading...

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP