Faidhi dan alasannya...

11 July 2009

8.8.2009 ni anak bujang aku dah menginjak ke usia 3 thn...thn ni plan nak sambut sekali ngan besday fauzan anak sedara aku. tgkle mcm mana nanti...
entry kali ni aku nak berkisar 'pe' el' si faidhi ni... bukan keletah tapi ayat2 yg kuar dr mulut dia... apa saje yg dijawabnye pasti disertakan alasan.. ikut hati kdg geram coz ade je nak dijawabnye tp itu tanda otak dia berfungsi baik coz dia leh berfikir utk menjawab...kadang sukar nak percaya yg ckp tu budak berusi 2 thn...sampai ade yang bertanya aku... mcm mana atau ape aku bg dia makan smpi dia keletah mcm tu.. he he entahle.. apepun aku bersyukur sgt pada Allah kerana dikurniakan anak yg pintar dan cerdas.. aku doa kepintaran ni akan kekal dan membawa faidhi ke mercu kejayaan..Amin... so kat bwh ni aku letakkan dialog2 dia yang mencuit dan aku ingat... tp kena baca dalam pelat dia ye...

1. ibu : Faidhi... tak yah pakai pampers ye.. ad kan dah pandai cakap.. nanti nak kencing berak bgth ibu
jawab nye: eee jgn ibu... nanti AD berak bucuk nanti... (smbl buat muka)

*sabar jelah... ayat ni ms mula aku nak ajar dia supaya tak pakai pampers.. tp skrg dia dah boleh tak pakai pampers.. cuma tido hari bekerja aku pakaikan... takut dia terkencing .. jenuh lak aku kelam kabut nak pg keje.

2. ayah : Faidhi jalan ye... Faidhi berat ayah tak larat le nak dukung.
jawabnye : Jgn.... nanti keta tu dtg nanti langgar AD ( smbl jari tunjuk ke arah kereta lain)


* masa ni baru trn keta nak ke tesco..jadi ayah pun dukungle smpi ke dlm tesco.. coz ayah kata anak dah cakap camtu.. kang jd ape2 nyesal lak..

3. Tok: faidhi... tok ikut ye... tok pun nak gi makan
jawabnye : tak leh, tak leh... keta ayah dah penuhle... ayah dah basuh keta... AD nak pg mkn je...tok macuk umah...

* ni masa mak aku usik konon nak ikut kitaorang balik....

4. Acikcik a.k.a zura : AD acik nak ikut leh?
jawabnye : tak leh.. Ad nak naik keta cik meg.. acik tinggallah... cian cik sepoi


*ni masa zura antar aku ngan Faidhi kat keta k meg otw nak blk ipoh...sepoi tu hb zura yg nak dtg dr johor.

5. ibu : Faidhi kita gi kedai ye..
jawabnye: na nak... AD nak lik umah... kona kona ( smbl suruh kona coz kona jln balik uamh, terus jalan arah Yat Fong)
acikcik : ehh kita gi kedai dulu le... acik ngan ibu nak beli ikan... nanti mlm nak makan
jawabnye: na nak beli ikan.. nak nak ( dah start menangis
acikcik: ngape tak nak beli ikan... sian acik ngan ibu nak mkn ape mlm ni ?)
jawabnye: na nakkkkkkkk.....
ibu : ngape?
jawabnye : na nak beli ikan NANTI POLIS TANGKAP NANTI... (masih menangis)


aku ngan zura terus tergelak smbl pandang sama sendiri... ni le ALASAN PALING TAK LOGIK PENAH AKU DENGAR... beli ikan pun leh kena tangkap ke... tgkle si Faidhi ni... asalkan dia dpt pertahankan kehendak dia.. mcm2 alasan dia leh bg termasuk yg tak logik tu.. dan hari2 aku akan dengar alasan dia yg pelbagai tu...sebenar nye aku bangga coz reason2 tu bukanlah yg diajar kepada dia... itu ayat2 spontan yg terlintas kat otak dia...he he anak ibu, anak ibu......

0 comments:

Loading...

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP