IKAN KELI...

12 April 2010


he he apsal tajuk aku kali ni berkisar ikan keli lak??? jeng jeng jeng
sebenarnye saje aku nak berkongsi info yang aku dpt bila aku baca suratkhabar berita minggu semalam... info yang aku rasa baguih untuk semua tahu ekspecially umat Islam kan... info ni dia bgth cara-cara kita nak kenalpasti antara ikan keli yg diternak di beri makan benda halal @ haram.. ( kan kita penah dengar kes ikan keli diberi makan babi utk bagi ikan tu cepat besar) meh kita kongsi info nie...

IKAN KELI YG MAKAN BAHAN HARAM

  • Kepala berbentuk "V"
  • Bentuk badan bentuk torpedo.
  • Badan berwarna hiatm berkilat.
  • Bahagian bawah badan berwarna putih melepak.
  • Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning.
  • Bila digoreng meletup-letup kerana banyak lemak.
IKAN KELI YG MAKAN BAHAN HALAL
  • Kepala berbentuk "U".
  • Bentuk badan tirus.
  • Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat.
  • Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu.
  • Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan,
  • Digoreng tidak meletup. ( aku rasa kalau meletup pun sikit-sikit cam goreng ikan biasa tu )

5 comments:

Puan ApasH April 12, 2010 at 11:54 AM  

hhmmm..bagus gak info ni. Sbb every week mesti MIL aku gi pasar beli keli. Even beli kt melayu..dia kata dia bela sendiri..tapi who knows kan kalo dia tipu.

☆ lieya latif ☆ April 12, 2010 at 11:58 AM  

e'eh bagus sangat info ni lieza....sebab lieya peminat ikan keli...mmg suke sangat.....tu yg dulu kecoh kes die bagi ikan keli ternak ni mkn usus bab* tu....takut nak makan.....sebab mmg pun , tgk kat kedai, ikan kelinye besar2....lain mcm jek tgk..so info ni mmg bergune.....thanks yeak....

mama balqis April 12, 2010 at 1:39 PM  

bagus info nih.. tq 4 sharing..

MaDaM LiEzA April 12, 2010 at 3:33 PM  

tu arr.. pikir walaupun ade yang tak mkn... tp ramai gak yg gemar... aku bukan le penggemar tp kalau dpt mmg ratah smpi licin he he he...
zaman skrg kan ramai yg berblog tu yg rasa patut publish dlm blog supaya semua yg baca dpt info.. wlpn silent reader....

Miz Fieza April 12, 2010 at 4:39 PM  

bahaya lah lepas nie kalo mkn kene tgk2 lah nyek..

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP